E-zwolnienia i system PUE w pytaniach i odpowiedziach
Od grudnia ubiegłego roku papierowe zwolnienia lekarskie odeszły do lamusa. Płatnik składek posiadający profil na PUE ma możliwość pobierania bieżącej informacji o wystawionych swoim pracownikom zaświadczeń lekarskich mailem lub SMS-em. Mimo że system PUE ma usprawnić pracę działów kadrowo-płacowych oraz ZUS, pojawiają się wątpliwości, jak postępować w nietypowych sytuacjach. Odpowiedzi na wybrane spośród nich znajdą Państwo poniżej.
Jak przebiega procedura skorygowania e-ZLA
Gdy w e-ZLA zostanie popełniony błąd, lekarz w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego ustalenia albo otrzymania o nim informacji stwierdza nieważność wystawionego zaświadczenia lekarskiego e-ZLA.
W takiej sytuacji lekarz przekazuje elektronicznie do ZUS:
- informację o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd, albo
- informację o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd, oraz nowe zaświadczenie lekarskie e-ZLA (zawierające identyfikator i datę jego wystawienia, po sprostowaniu tego błędu, uwierzytelnione z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP).
Co, jeśli nie jest możliwe dochowanie 3-dniowego terminu
Gdy przekazanie informacji o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA i ewentualnie nowego zaświadczenia lekarskiego e-ZLA w terminie 3 dni roboczych nie jest możliwe, wówczas lekarz musi wykonać ten obowiązek nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od ustania przyczyn, które uniemożliwiały przekazanie tej informacji lub zaświadczenia lekarskiego e-ZLA. Również asystent medyczny w imieniu lekarza może anulować niepoprawne zwolnienie i wystawić nowe w jego miejsce.
