Nieodpłatna pomoc prawna – jaki paragraf?
Nieodpłatna pomoc prawna jako zadanie publiczne jest relatywnie nowym obowiązkiem powiatów. Ponieważ sposób finansowania i jego realizacji wynika wprost z ustaw, klasyfikowanie wydatków powinno być jednolite w każdym powiecie. Niestety, tak nie jest. Artykuł powstał na podstawie interpretacji wydanej przez Ministerstwo Finansów 10 września 2018 r. (sygn. BP1.4102.39.2018), stanowiącej odpowiedź na pytanie Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi zadane 6 lipca 2018 r. (sygn. FB-III.3124.75.2018).
Nieodpłatna pomoc prawna - zadanie zlecone powiatu
Jednym z zadań zleconych powiatom jest świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej. Wynika to z art. 8 ust. 1 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (dalej: ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej). Powiaty mogą wykonywać to zadanie samodzielnie bądź w porozumieniu z gminami. Według tej ustawy nieodpłatnej pomocy prawnej może udzielać osobiście adwokat lub radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z ich upoważnienia - aplikant adwokacki lub aplikant radcowski.
