Rachunkowość Budżetowa 5/2019 z 05.03.2019
Data publikacji: 13.02.2019
Gmina usuwając azbest działa jako podatnik VAT
PROBLEM:
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Realizuje zadania polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest, także na posesjach mieszkańców zamieszkujących na terenie gminy. Aby prace zostały przeprowadzone, mieszkańcy muszą złożyć wniosek. Gmina zawiera z nimi stosowne umowy. Na proces usuwania azbestu składa się demontaż, transport i utylizacja płyt azbestowo-cementowych oraz transport i utylizacja odpadów zawierających azbest. Usługi każdorazowo świadczy wyspecjalizowana firma posiadająca odpowiednie uprawnienia, od której gmina otrzymuje faktury z wykazanym podatkiem naliczonym. W przypadku konieczności wykonania prac naprawczych związanych ze świadczeniem usługi, jej koszty są pokrywane przez mieszkańców. Część wydatków związanych ze świadczeniem usługi jest pokrywana z dotacji pochodzących z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (dalej: WFOŚiGW), a część ze środków własnych gminy. Mieszkańcy nie partycypują finansowo w kosztach usuwania azbestu, jednak obciążają ich koszty związane z ewentualnymi pracami naprawczymi. Czy dotacje uzyskane z WFOŚiGW na demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest powinny być opodatkowane VAT? Czy gmina ma prawo odliczyć VAT naliczony z faktur otrzymanych od wykonawcy usługi?
