Pozacenowe kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych
Opis kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej w zamówieniach publicznych obok opisu przedmiotu zamówienia i warunków udziału w postępowaniu jest jednym z najważniejszych elementów specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej SIWZ)1.

Dnia 28 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw [1], nowelizująca ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej PZP) [2], uchwalona w wyniku wdrożenia:
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28.03.2014 r., str. 65, z późn. zm.) [3], tzw. dyrektywa klasyczna,
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L 94 z 28.03.2014 r., str. 243, z późn. zm.) [4], tzw. dyrektywa sektorowa,
- dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniająca dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 216 z 20.08.2009 r., str. 76, z późn. zm.) [5], tzw. dyrektywa obronna.
Wyżej wymieniona ustawa swoim zakresem obejmuje m.in. zmiany w obszarze kryteriów oceny ofert mające na celu odejście od stosowania kryterium najniższej ceny, które było piętnowane przez zamawiających i wykonawców. Artykuł 91 ust. 1 PZP stanowi, iż: zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą2 na podstawie kryteriów oceny ofert okre
