Samorządy kredytują realizację zadań rządowych
Wysokość środków własnych przeznaczonych przez samorządy na potrzeby sfinansowania zadań zleconych to kilkadziesiąt procent rządowych dotacji. Niejednokrotnie samorządy są zmuszane dopłacać sto procent tego, co otrzymują. Absurdem, że ustawodawca nie zezwala samorządom wykazywać w sprawozdaniach budżetowych, ile do realizacji zadań zleconych dopłacają. Jak i to, że o zwrocie środków, którymi gminy „kredytują” realizację zadań rządowych decydować muszą sądy.
z dr. Krystianem Ziemskim, prof. w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, radcą prawny, partner w kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu rozmawia Michał Cyrankiewicz
Czy samorządy (gminy, powiaty) mogą dopłacać do realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej?
- Jeśli pyta pan o regułę ustawową, odpowiedź jest jednoznaczna: nie, pełne finansowanie kosztów realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej spoczywa - zgodnie z wolą prawodawcy - na budżecie państwa i wojewodzie (jako dysponencie części budżetowej). Dotacja celowa przyznawana na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej powinna być przekazana - zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - w wysokości pozwalającej na pełne i terminowe wykonanie zadań zleconych.
