Zbieranie i ocena dowodów w postępowaniu administracyjnym
Organ administracji publicznej jest zobowiązany zebrać i rozpatrzyć w sposób wyczerpujący cały materiał dowodowy w danym postępowaniu. Wiąże się to z wyrażoną w art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego zasadą prawdy obiektywnej. Warto na przykładzie konkretnych tez orzeczniczych przeanalizować, co ona oznacza w praktyce.
Zasada prawdy obiektywnej (art. 7 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.) nakazuje organowi wyczerpująco zbadać wszystkie okoliczności faktyczne związane z daną sprawą w celu uzyskania jej rzeczywistego obrazu i trafnego zastosowania przepisu prawa. Organ zobowiązany jest przy tym zająć się żądaniem strony w całości. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 2 października 2018 r. (sygn. akt I OSK 2839/16).
Obowiązki organu (art. 77 k.p.a.)
Przede wszystkim organ nie może przyjmować całkowicie biernej postawy oczekując, że strona udowodni fakty, z których wywodzi swoje żądanie. Przeciwnie. Organy administracji w toku prowadzonego przez nie postępowania .
