Kontrowersje wokół obowiązków i uprawnień przewodniczącego rady gminy
Obowiązki i uprawnienia przewodniczącego rady gminy zostały przez ustawodawcę literalnie
wskazane w ustawie o samorządzie gminnym. Choć funkcja przewodniczącego rady - w tym
przypisane jej obowiązki i uprawnienia - funkcjonuje od początku istnienia samorządu,
wciąż budzi emocje i kontrowersje. Doświadczenie wskazuje wiele przykładów stosowania
niewłaściwych praktyk.
Podstawowym dokumentem, który reguluje obowiązki i uprawnienia przewodniczącego rady gminy jest ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Jednak stosowne zapisy w tej materii znajdują się również w ustawie z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Wskazane w przepisach obowiązki i uprawnienia przewodniczącego rady mogą zostać usystematyzowane w statucie gminy oraz regulaminie pracy rady. Z tym, że dopuszcza się tu jedynie możliwość ich doprecyzowania, a nie wprowadzania nowych.
Z ORZECZNICTWA Brak jest zapisów ustawowych, które upoważniałyby radę do nakładania na przewodniczącego rady nowych obowiązków czy też uprawnień Wyrok WSA w Gliwicach z 3 listopada 2008 r.; sygn. IV SA/Gl 396/08, LEX nr 509626. |
Co prawda z początkiem obecnej kadencji organów gmin przewodniczącemu rady gminy przypisano więcej uprawnień, ale nie należy utożsamiać tego z nałożeniem na niego nowych obowiązków (patrz: art. 1 pkt 7 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych).
Obowiązek to konieczność zrobienia czegoś, wynikający np. z przepisów prawa. Czyli coś, co musi zostać zrobione. |
