Partnerstwo publiczno-prywatne – realne wykorzystanie formuły współpracy samorządów z przedsiębiorcami
Formuła partnerstwa publiczno-prywatnego jest w Polsce znana od ponad 10 lat
- tj. od chwili wejścia w życie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Analiza inwestycji podejmowanych przez samorządy z partnerami prywatnymi wskazuje jednak,
że taki model współpracy wciąż plasuje się na marginesie wszystkich realizowanych inwestycji
finansowanych ze środków publicznych.
Według danych zamieszczonych w bazie zawartych umów PPP, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zidentyfikowało łącznie 135 zrealizowanych i realizowanych umów tego typu - na kwotę ok. 6 mld złotych. To niewiele, biorąc pod uwagę skalę potrzeb inwestycyjnych samorządów. Podawana liczba 135 umów wskazuje na umowy, które weszły w fazę realizacji spośród wszystkich 153 umów zawartych w wyniku wszczętych 557 postępowań, mających na celu wybór partnera prywatnego i zawarcie z nim umowy PPP. A chodzi o postępowania prowadzone od początku 2009 r. na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa PPP), ustawy o koncesjach na roboty budowlane lub usługi z 2009 r. (uchylona) oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2016 r.
