Nakłady na promocję miasta nie dają prawa do odliczenia VAT
W najnowszych wyrokach NSA wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od nakładów na promocję miasta. Sąd wskazuje, że orzecznictwo odstąpiło od interpretacji pozwalającej na odliczenia od takich wydatków. Prawo do odliczenia dawałyby jednak wydatki na promocję konkretnej nieruchomości.
Do zadań własnych gminy należy promocja gminy. Podstawą prawną jest tu art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Przepis wskazuje na ścisły związek wydatków promocyjnych z aktywnością publiczną gminy. A to oznacza ograniczenie prawa do odliczenia VAT. Pomimo to, dotychczas sądy niekiedy nie zgadzały się z tak restrykcyjnym rozumieniem przepisu. Uznawały tym samym prawidłowość odliczeń od takich wydatków.
Przykład
W dniu 16 kwietnia 2015 r. (sygn. akt I FSK 109/14) NSA nie zgodził się z fiskusem, który twierdził, że gmina nie wykazała na tyle oczywistego i bezpośredniego powiązania podejmowanych akcji promocyjnych, z zawarciem konkretnych transakcji opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, że uprawniało to do odliczenia podatku. W sprawie tej organ podatkowy twierdził, że niezgodne z przepisami jest hipotetyczne przyjęcie za podstawę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego ewentualnego wzrostu napływu turystów.
