Jak prawidłowo rada gminy powinna podjąć uchwałę w sprawie inkasa podatków lokalnych
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Rada gminy ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie inkasa podatków lokalnych. Głównym motywem wprowadzanego aktu prawnego jest zwiększenie wpływów z podatków lokalnych. W ramach przedmiotowej uchwały gmina chce uregulować kilka ważnych kwestii i w związku z tym zamierza:
- wyznaczyć do inkasa inkasentów, w tym osoby będące radnymi gminy (aby w ten sposób lepiej działali w interesie społeczności lokalnej),
- wprowadzić do uchwały zapisy o terminie wypłaty wynagrodzenia dla inkasentów (płatne kwartalnie do końca miesiąca, w którym upływa ustawowy termin płatności podatków),
- zobowiązać inkasentów do poboru nie tylko samego podatku, ale i odsetek.
Według przygotowywanego projektu aktu prawnego, podstawą prawną uchwały ma być art. 6 ust. 12 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6b ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, art. 6 ust. 8 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Ponadto, w zależności od jednej z ww. kwestii, dodatkowo powołano m.in. przepisy art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, czy art. 9 i art. 28 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Z racji faktu, że „wspólnym mianownikiem” wspomnianej uchwały są wskazane przepisy delegacyjne dotyczące poszczególnych podatków, wstępnie przytoczyć należy ich normatywną treść. Natomiast pozostałe regulacje zostaną poddane analizie odrębnie, w kontekście każdej z sugerowanych wyżej kwestii legislacyjnych.
