Uchwała budżetowa a budżet zastępczy
Zanim rada budżet uchwali, a powinna to zrobić do końca roku, opinię musi wyrazić regionalna izba obrachunkowa. Ta przede wszystkim zbada, czy budżet się równoważy i czy nie został przekroczony indywidualny wskaźnik zadłużenia.
Zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego (art. 239 u.f.p.).
Konsekwencje niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie
W przypadku, gdy termin ustawowy, niezależnie od przyczyny, nie zostanie zachowany budżet JST - na podstawie art. 240 u.f.p. - ustala regionalna izba obrachunkowa (dalej: RIO), w terminie do końca lutego roku budżetowego.
Z ORZECZNICTWA Uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w przedmiocie zastępczego ustalenia budżetu gminy, wydaną w trybie art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, traktować należy w kategoriach szeroko rozumianego aktu nadzoru. Zastępcze ustalenie budżetu gminy przez Regionalną Izbę Obrachunkową jest środkiem nadzwyczajnym, mającym zastosowanie jedynie w przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez gminę w przewidzianym prawem terminie. |
