Pomoc finansowa JST – różne aspekty działalności rady gminy
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Problematyka związana z tzw. pomocą finansową odgrywa bardzo istotną rolę w aspekcie funkcjonowania gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Kluczową regulacją jest w tym zakresie przedmiotowym art. 220 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) - w powiązaniu ze stosownymi regulacjami poszczególnych ustaw samorządowych. Wspomniana regulacja jest zarazem niejako wspólnym mianownikiem wszystkich przesunięć finansowych związanych z pomocą finansową. Przepis ten zaś stanowi, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa. Podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa. Spory w zakresie zwrotu dotacji rozstrzygają sądy powszechne. Natomiast zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 5 uofp, wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Z kolei jeśli chodzi o ustawy samorządowe, to tytułem przykładu można odnotować regulację art. 10 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), z której wynika, że gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Na kanwie wskazanej regulacji kilka z jednostek samorządu terytorialnego rangi gminy przedstawiło propozycje rozwiązań w zakresie uchwał pomocowych, które będą przedmiotem analizy w ramach niniejszego opracowania.
