Odliczenie VAT w jednostkach oświatowych
Realizacja podstawowego uprawnienia podatników VAT czynnych, którym jest prawo do odliczenia podatku naliczonego, w praktyce może sprawiać wiele problemów. Jest tak szczególnie w przypadku podmiotów, które ze względu na wykonywanie zarówno czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu, identyfikując kwotę podatku naliczonego, muszą dokonywać dwustopniowego stosowania proporcji. W gronie tych podatników znajdują się między innymi jednostki oświatowe (a właściwie po centralizacji ich jednostki nadrzędne), które na co dzień stają przed wyzwaniem prawidłowego odliczenia VAT od takich kosztów, jak: bieżące utrzymanie obiektów sportowych, ich modernizacja, ochrona, rozwój, czy też działalność spółdzielni uczniowskich.
Częściowe odliczenie VAT a preproporcja
Prawo do odliczania podatku naliczonego jest jednym z podstawowych uprawnień czynnych podatników VAT. Jednak podatnik, który chce z tego prawa skorzystać, musi wykazać, że zakupione towary lub usługi były (lub będą w przyszłości) wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych i jednocześnie niepodlegających zwolnieniu od VAT. Jeśli czynny podatnik VAT wykonuje w danym okresie zarówno czynności opodatkowane, dające prawo do odliczenia, jak i czynności niedające takiego prawa, a nie może przyporządkować danych zakupów ani do sprzedaży zwolnionej, ani opodatkowanej według innych stawek, musi dokonać jedynie częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Podatnicy dokonujący jedynie sprzedaży podlegającej VAT, odnoszą wskaźnik proporcji do całej kwoty VAT naliczonego, jeśli jednak wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i niepodlegające VAT, aby określić kwotę podatku naliczonego, muszą najpierw zastosować wskaźnik preproporcji. Dopiero od wyznaczonej za jego pomocą kwoty VAT mogą dokonać odliczenia częściowego (zobacz: Schemat).

Schemat. Odliczenie VAT w jednostkach oświatowych
