Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego i odstąpienie od żądania kar umownych w czasie epidemii COVID-19
Tarcza antykryzysowa przewiduje zasady i tryb dokonania zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego realizowanych w czasie epidemii COVID-19. Zmiana taka musi być poprzedzona udokumentowaniem przez strony umowy wpływu epidemii na należyte wykonanie tej umowy. Okoliczności epidemii mogą też uzasadniać odstąpienie od żądania kar umownych, czy odszkodowań od strony, która naruszyła postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Celem tych przepisów jest ułatwienie stronom wykonania tych umów w zmienionych przez epidemię warunkach społeczno-gospodarczych.
Zakres zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego w czasie epidemii COVID-19
Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374) - zwana potocznie Tarczą antykryzysową zawiera szereg przepisów dotyczących sfery zamówień publicznych. Ustawa ta została znowelizowana przez ustawę z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 695) - ze skutkiem od 18 kwietnia 2020 roku.
Przepis art. 15r ust. 4 Tarczy antykryzysowej daje zamawiającemu (w uzgodnieniu z wykonawcą) zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego (lub umowy ramowej o której mowa w art. 2 pkt 9a ustawy z 29 stycznia 2004 r. ). Zmiany tych umów muszą być poprzedzone stwierdzeniem zamawiającego, że okoliczności związane z wystąpieniem epidemii COVID-19 na należyte wykonanie umowy.
