Interes prawny w postępowaniu administracyjnym
Pojęcie interesu prawnego, choć powszechnie stosowane w postępowaniu administracyjnym, nie posiada definicji legalnej w samym Kodeksie postępowania administracyjnego. Organy administracji publicznej, wydając decyzje administracyjne, muszą jednak każdorazowo, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego, rozstrzygać o istnieniu lub braku podstaw do uznania występowania interesu prawnego. W takich sytuacjach pomocne może się okazać orzecznictwo utrwalone w tym zakresie.
Ustalenie kręgu podmiotów będących stroną konkretnego postępowania niejednokrotnie powoduje trudności. W ustawie z 14 czerwca 1960 r. ‒ Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) została wyrażona zasada czynnego udziału strony w postępowaniu, nakładająca na organ administracji obowiązek zapewnienia uczestnictwa strony na każdym jego etapie (art. 10 § 1 k.p.a.). Wydaną w toku postępowania decyzję doręcza się stronom (art. 104 i art. 109 k.p.a.). Od decyzji wydanej w pierwszej instancji stronie służy odwołanie (art. 127 § 1 k.p.a.). Przytoczone uprawnienia strony korelujące z obowiązkami organu administracji wskazują wyraźnie, że prawidłowe ustalenie stron jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowości postępowania.
W Kodeksie postępowania administracyjnego określono, że stroną postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku ono dotyczy albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek (art. 28 k.p.a.). |
