Kasy rejestrujące – użytkowanie w czasie epidemii
Rok 2020 miał być rokiem dalszego wdrażania przez podatników stosowania kas fiskalnych online - sprzedaż kolejnych kategorii usług i towarów miała zostać objęta takim obowiązkiem. Trwający od marca 2020 r. stan epidemii zmienił jednak plany fiskusa i podatników i wymusił zmianę kalendarza ich wprowadzania. Pojawiła się także możliwość stosowania kas wirtualnych.
Terminy obowiązkowego wprowadzenie kas online dla niektórych rodzajów sprzedaży
Choć prawodawca nie określił żadnej ogólnej daty, której nadejście oznaczałoby, że wszyscy podatnicy posługujący się kasami rejestrującymi muszą mieć na swoim wyposażeniu kasy online, to jednak wielu z nich, w tym także jednostki budżetowe, kierując się zasadą gospodarności, planowało strategię wymiany urządzeń rejestrujących. Przypomnijmy, że zgodnie z harmonogramem wynikającym z art. 145b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), kolejnymi datami obowiązkowego wprowadzenia kas online dla sprzedaży niektórych towarów i usług były 30 czerwca 2020 r. oraz 31 grudnia 2020 r. Jednak zgodnie z zapowiedziami, pod koniec czerwca 2020 r. opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem, które przedłużyło terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o VAT:
