W jaki sposób księgować spłatę należności długoterminowych
PYTANIE
W jaki sposób księgować spłatę należności długoterminowych? Urząd Gminy posiada należności, których spłata rozłożona jest na kilka lat (m.in. sprzedaż nieruchomości gminnych). Rata przypadająca w bieżącym roku księgowana jest na kontach Wn 221 - Ma 760. Raty przypadające na kolejne lata Wn 226 - Ma 840. W przypadku spłaty większej niż wymagalna w bieżącym roku, całość jest księgowana na koncie Ma 221 (drugostronnie Wn 130). W ten sposób na koncie 221 powstaje nadpłata, która jest rozliczona dopiero w kolejnych latach, w momencie przeksięgowania z konta 226 na 221 i równolegle z 840 na 760. Czy jest podstawa prawna, aby w Urzędzie Gminy spłatę więcej niż wymagalnej na bieżący rok raty, księgować bezpośrednio na konto 226 i równolegle robić przeksięgowanie z 840 na 760?
