Ściąga. Księgowanie nieruchomości oddanych w trwały zarząd
Samorządowa jednostka budżetowa otrzymała decyzję o oddaniu jej w trwały zarząd nieruchomości (budynku i gruntu) w lutym 2020 r. Jednostka nadrzędna (urząd JST) wyksięgowała tę nieruchomość na koniec stycznia 2020 r. Jednak przekazanie dokumentacyjne nieruchomości podległej jednostce budżetowej nastąpiło dopiero w maju 2020 r. W związku z tym:
- czy nieruchomości przekazane w trwały zarząd trzeba zaksięgować w jednostce przyjmującej na podstawie decyzji o trwałym zarządzie czy na podstawie otrzymanego później dowodu przekazania LT - „Likwidacja środka trwałego”,
- w księgach rachunkowych której jednostki (przekazującej czy przyjmującej) trzeba ująć amortyzację budynku za okres od lutego do maja 2020 r.?
Terminy i sposób ujmowania w księgach rachunkowych jednostek operacji polegających na przekazaniu i przyjęciu środków trwałych stanowiących nieruchomości w trwały zarząd należy ustalać zgodnie z uor na podstawie procedur określonych w uogn i k.p.a.
Procedura przekazania samorządowej jednostce budżetowej nieruchomości w trwały zarząd i ujęcia tej operacji w księgach rachunkowych jednostki przekazującej i przyjmującej obejmuje następujące kroki.
