Czy rozporządzenie umożliwiające redukcje zatrudnienia w administracji obejmie pracowników samorządowych
W specustawie o COVID-19 ustawodawca upoważnił rząd do wydania rozporządzenia wprowadzającego możliwość zwalniania lub obniżania pensji urzędnikom zatrudnionym w administracji rządowej. Od momentu wejścia w życie ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (czyli tarczy 2.0), która wprowadziła tę kompetencję, niepokój panuje nie tylko wśród urzędników administracji rządowej, ale także wśród pracowników samorządowych. Ci ostatni stawiają pytanie, czy na pewno rozporządzenie będzie dotyczyć tylko urzędników rządowych?
Wątpliwości narastają po analizie ostatniej nowelizacji specustawy o COVID-19, dokonanej ustawą z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzeniu układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (dalej: tarcza 4.0). Regulacja ta zastąpiła bowiem w przepisach wyrazy „administracja rządowa” szerszym pojęciem: „jednostki sektora finansów publicznych”. Jest wiele argumentów przemawiających za tym, że mechanizmy ograniczenia kosztów osobowych funkcjonowania administracji, przyjęte w specustawie o COVID-19, nie odnoszą się jednak do pracowników samorządowych.
