Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi pod rządami nowego Pzp
Przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych[1] (dalej jako nowa ustawa Pzp), wprowadzają istotne zmiany regulacji w zakresie udzielania zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowej ustawy Pzp, celem wprowadzenia zmian było uproszczenie procedur oraz usunięcie konieczności opisywania całej procedury udzielenia zamówienia przez zamawiającego. Poniżej omówiony zostanie zakres wprowadzonych zmian oraz ocena, czy rzeczywiście wprowadzone zmiany doprowadziły do uproszczenia procedur.
Przedmiot zamówienia na usługi społeczne
Nowa ustawa Pzp definiuje usługi społeczne i inne szczególne usługi identycznie, jak obecnie obowiązujące Pzp. Przedmiotem zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi są i będą usługi wymienione w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE. Nie zmieni się więc zakres usług, których będzie można udzielać po przeprowadzeniu procedury na usługi społeczne i inne szczególne usługi. W art. 7 pkt 34 nowej ustawy Pzp wprowadzono, raczej jedynie porządkowo, definicję zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi.
Zamówienia na usługi społeczne mają ograniczony transgraniczny charakter. Zainteresowanie wykonawców z innych państw takimi zamówieniami jest niskie i może rosnąć wraz ze wzrostem wartości takiego zamówienia. Do usług społecznych i innych szczególnych usług należą bowiem w szczególności usługi hotelowe i restauracyjne, usługi prawne, usługi detektywistyczne i ochroniarskie, usługi pocztowe, usługi w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, usługi religijne, usługi edukacyjne i szkoleniowe, czy usługi zdrowotne.
Zakres zastosowania
Tak jak dotychczas szczególna procedura udzielania zamówień na usługi społeczne dotyczyć będzie zamówień klasycznych i sektorowych. Procedura ta nie dotyczy i nie będzie dotyczyć zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. W Pzp na brak zastosowania tej regulacji do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa wskazuje wprost art. 138g ust. 2. W nowej ustawie Pzp wynika to z samej definicji zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi, przez które rozumieć będziemy zamówienia klasyczne lub zamówienia sektorowe, na usługi wymienione odpowiednio w załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE oraz załączniku XVII do dyrektywy 2014/25/UE (art. 7 pkt 34 nowej ustawy Pzp).
