Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 3
1
[Charakter i cele statutu gminy] Statut to dokument służący uszczegółowieniu prawnego wyodrębnienia gminy. Jak już wskazano, zgodnie z art. 169 ust. 4 Konstytucji RP, ustrój wewnętrzny samorządu terytorialnego, a więc i gminy, określają w granicach ustaw ich organy stanowiące.
Przepisy art. 40 u.s.g. przesądzają o charakterze statutu, jako przepisach powszechnie obowiązujących na obszarze gminy. Przyjęcie w ustawie o samorządzie gminnym takiego rozwiązania co do charakteru statutu ma wiele istotnych konsekwencji, między innymi przy ocenie podstaw ingerencji nadzorczej1.
Statut gminy jako akt prawa miejscowego jest źródłem prawa obowiązującego na obszarze całej gminy i jako akt prawa niższego rzędu musi być zgodny z ustawą o samorządzie gminnym. Te założenia determinują kierunek wykładni odpowiednich postanowień statutu. W konsekwencji jako jeden z podstawowych aktów regulujących funkcjonowanie gminnej jednostki samorządu terytorialnego statut powinien zawierać przepisy określające m.in.: tryb pracy rady gminy, funkcjonowanie jej komisji, przygotowywanie i przebieg sesji rady gminy oraz zasady głosowania jawnego imiennego. Jednocześnie wiąże jej organy i może być podstawą ich działań, w tym podejmowania uchwał przez radę gminy. W rezultacie przepisy statutu gminy, które pozostają w sprzeczności z postanowieniami aktów wyższego rzędu, należy traktować jako wymagające stwierdzenia nieważności przez powołany do tego organ nadzoru nad działalnością gminną.
