Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 33
1
[Zadania urzędu gminy] Urząd gminy jest jednostką organizacyjną, której zadaniem jest wspieranie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w wykonywaniu jego zadań.
2
[Struktura organizacyjna urzędu] Struktura organizacyjna urzędu gminy musi być określona w regulaminie organizacyjnym urzędu, który nadaje wójt. Podkreślić należy, że rada gminy nie ma w tym zakresie żadnych kompetencji, co potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 20 października 2009 r. (I SA/Kr 1077/09)[1]:
WSA
Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa jedynie wójt (burmistrz, prezydent miasta) w drodze zarządzenia, o czym wprost stanowi art. 33 ust. 2 u.s.g. Dlatego rada gminy nie ma kompetencji do nadawania urzędowi gminy statutu w drodze uchwały (aktu prawa miejscowego). (...) status urzędu wynika bowiem z art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd gminy zatem, co wyraźnie wynika z cytowanego przepisu, stanowi wyłącznie aparat pomocniczy gminy, jednostkę zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta. Jest to struktura, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnej realizacji zadań organu gminy. W podobnym tonie wypowiada się WSA w Warszawie: Zważywszy na funkcje, jakie pełni urząd będący aparatem pomocniczym organu wykonawczego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta), brak jest uzasadnienia, żeby to organ stanowiący miał kompetencje w zakresie organizowania pracy urzędu przez podejmowanie uchwały w sprawie nadania mu statutu. Urząd to struktura, której jedynym celem jest zapewnienie sprawnej realizacji zadań organu gminy. Dlatego ustawodawca uznał, że wystarczającą podstawą jego funkcjonowania będzie regulamin organizacyjny.
