Fundusz sołecki – ważne narzędzie lokalnej społeczności
Dodatkowe środki zagwarantowane w budżecie gminy w postaci funduszu sołeckiego stanowią idealne narzędzie aktywizowania społeczeństwa, wzmacniania więzi lokalnych, a także oddolnego inicjowania podejmowanych działań. Zwłaszcza, kiedy te środki dostępne są w przystępnej formie i stosunkowo łatwej procedurze. Przyjrzyjmy się, jak przebiega wnioskowanie o środki z funduszu sołeckiego oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby cała procedura przebiegła bez większych problemów.
Kwestie związane z utworzeniem oraz wnioskowaniem w ramach funduszu sołeckiego reguluje ustawa z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (dalej: u.f.s.). Decyzję o utworzeniu takiego funduszu podejmuje rada gminy w drodze uchwały. Na jej podstawie następuje wyodrębnienie w budżecie środków, których sposób rozdysponowania będzie mogło zaproponować sołectwo. Warto pamiętać, że raz podjęta uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będzie miała zastosowanie do kolejnego roku budżetowego i lat następnych
