Kryteria oceny ofert
Ocena tego, która z ofert jest najkorzystniejsza, dokonywana jest w oparciu o ustalone przed rozpoczęciem postępowania kryteria oceny ofert. Nowa ustawa Pzp nie zawiera definicji legalnej pojęcia „najkorzystniejsza oferta”. Można jednak przyjąć, że nadal oznacza ono ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się przedmiotu do zamówienia publicznego. W szczególności dotyczy to zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej. Takich, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący. Najkorzystniejsza jest też oferta, która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała, albo oferta z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt. Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w odpowiednich dokumentach zamówienia.
Zgodnie z ustawą z 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień Publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp), postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego to postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, przekazanie zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym że zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu. Wybór ma więc dotyczyć oferty najkorzystniejszej, jaka została złożona w danym postępowaniu. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę w terminie związania ofertą, określonym w dokumentach zamówienia.
