Kiedy pracownikowi samorządowemu przysługuje trzynastka
Ustalenie prawa do trzynastki pracownika samorządowego zależy od spełnienia kilku warunków. Jest to nie tylko kwestia długości okresu przepracowanego u pracodawcy w danym roku, lecz także kwestia ciągłości i przerw w zatrudnieniu, zmian organizacyjnych czy wreszcie rodzaju pracodawcy samorządowego.
Warunki uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz sposób obliczania wysokości tego świadczenia dla pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: u.d.w.r.). Przy czym tryb ustalania wynagrodzenia wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty oraz marszałka określają art. 8-10 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Z regulacji tych wynika, że wynagrodzenie ww. osób określa organ stanowiący w drodze uchwały - czyli rada gminy, rada powiatu albo sejmik.
Pracodawca samorządowy
Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 3 u.d.w.r. trzynastka należy się pracownikom samorządowym zatrudnionym w samorządowych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Oznacza to, że nie wszyscy pracownicy samorządowi mają prawo do trzynastek. Takiego uprawnienia nie posiadają pracownicy zatrudnieni u innych niż ww. pracodawcy o statusie pracodawców samorządowych, chyba że obowiązujące u tych pracodawców przepisy zakładowe przyznają pracownikom takie prawo.
