Komentarz do KPA 2020 - Art. 189d
1
[Ustalenie stanu faktycznego] Organ administracji publicznej obowiązany jest do dokładnego ustalenia stanu faktycznego z uwzględnieniem wszystkich okoliczności, które dają podstawę do oceny wagi naruszenia przepisu prawa. W art. 189d k.p.a. wymienione zostały przesłanki, które należy uwzględnić przy wymierzaniu administracyjnej kary pieniężnej. W zależności od uznania organu mogą one mieć większy lub mniejszy wpływ np. na wysokość wymierzanej kary. Przesłanki te są wzajemnie mocno zróżnicowane. Oczywiście nie jest wymogiem, aby zawsze występowały łącznie - nawet nie będzie to możliwe. Wszystko zależeć będzie od konkretnej sprawy i jej specyfiki.
2
[Waga naruszenia] Jedna z przesłanek dotyczy wagi i okoliczności naruszenia prawa. Organ musi więc przy tej okazji zweryfikować, jak duże, jak znaczące było to naruszenie i czy przynajmniej w jakimś zakresie da się je czymś uzasadnić. Jako przykłady wskazano tu na potrzebę ochrony życia, zdrowia, mienia w znacznych rozmiarach, ważnego interesu publicznego lub wyjątkowo ważnego interesu strony. Można więc przyjąć, że powyższe kwestie stanowią przynajmniej częściowe usprawiedliwienie dla naruszeń prawa. Nie oznacza to oczywiście, że po ich stwierdzeniu dany podmiot może w ogóle nie ponosić sankcji.
Przy okazji dokonywania oceny wskazanych przesłanek można odwołać się do orzecznictwa z zakresu prawa i postępowania karnego. Tamże wskazuje się, że przeciwdziałanie zniszczeniu mienia w znacznych rozmiarach, czy ochrona życia lub zdrowia oznaczają podjęcie działań zmierzających bezpośrednio do takiego celu. Czynnikiem, który pozwoli w pewien sposób wyważyć okoliczności związane z naruszeniem prawa, będzie również ewentualny związek tego naruszenia z interesem społecznym lub interesem publicznym. Działanie mające na celu uwzględnienie szerszych skutków obejmujących daną społeczność (lub jej część) lub obronę jakiejś określonej wartości również podlega specjalnej ochronie.
