Sprostowanie decyzji administracyjnej
Instytucja sprostowania decyzji administracyjnej służy usunięciu nieistotnych wad decyzji, w tym błędów pisarskich i rachunkowych czy też innych oczywistych omyłek. Przedmiotem sprostowania może być każdy ze składowych elementów decyzji. W procesie tym ważne jest, aby organ dokonał właściwej oceny, czy sprostowanie decyzji administracyjnej jest uzasadnione. To oznacza ustalenie, że stwierdzona w decyzji wada jest faktycznie nieistotna.
Sprostowanie decyzji administracyjnej zostało uregulowane przepisem art. 113 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Na tej podstawie organ administracji publicznej może prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki zaistniałe w decyzji wydanej przez ten organ. Na postanowienie w sprawie sprostowania decyzji służy zażalenie.
Wyłączność uprawnienia
Literalne brzmienie art. 113 § 1 k.p.a. wskazuje, że przepis ten przyznaje prawo prostowania decyzji wyłącznie temu organowi, który wydał daną decyzję. W orzecznictwie jednak ugruntował się pogląd, iż również organ odwoławczy w drugiej instancji może naprawić wady i błędy postępowania oraz decyzji wydanej przez organ pierwszej instancji, tj. bez potrzeby polecania ich prostowania przez organ pierwszej instancji (por. wyrok WSA w Rzeszowie z 16 czerwca 2020 r., sygn. akt II SA/Rz 1483/19).
