Planowanie przestrzenne - cyfryzacja i nowe obowiązki gminy
W ostatnim czasie intensywnie prowadzone są prace nad zwiększeniem stopnia informatyzacji działań administracji, w tym procesu inwestycyjno-budowlanego. Częściowo jest to powodowane aktualną sytuacją epidemiologiczną, która wymusza przenoszenie funkcjonowania urzędów w sferę cyfrową, a częściowo wynika z planów poszczególnych resortów w dążeniu do wprowadzania udogodnień dla społeczeństwa. Jedną z ostatnich zmian, która w tym zakresie weszła w życie jest elektronizacja planowania przestrzennego. Przyjrzyjmy się bliżej, co nowego ustawodawca określił w omawianej kwestii i jakie obowiązki z tym związane przypadają jednostkom samorządowym.
Nowe regulacje w zakresie informatyzacji planowania przestrzennego weszły w życie 31 października ubiegłego roku. Tego dnia zaczęły obowiązywać zmienione przepisy ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.), znowelizowane ustawą z 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca) oraz rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (dalej: rozporządzenie). W praktyce wprowadziły one do porządku prawnego nowy rozdział 5a u.p.z.p. oraz akt wykonawczy doprecyzowujący kwestie zbiorów danych przestrzennych.
