Czy burmistrz miasta może pozyskać od ZUS informacje o dłużniku
PYTANIE
Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie dotyczące zastosowania przepisu art. 36 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie niezbędnym do wszczęcia lub prowadzenia postępowania egzekucyjnego wierzyciel może zwracać się o udzielenie informacji do organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych im podległych lub podporządkowanych, a udostępnianie informacji przez organy i jednostki nie narusza obowiązku zachowania przez nich tajemnicy określonej w odrębnych przepisach. Ponadto, w myśl art. 26 §1e tejże ustawy, w przypadku wystąpienia z wnioskiem o ponowne wszczęcie egzekucji umorzonej wcześniej ze względu na bezskuteczność, wierzyciel jest zobowiązany przekazać organowi egzekucyjnemu wraz z wnioskiem egzekucyjnym i tytułem wykonawczym informacje o składniku majątkowym lub źródle dochodu zobowiązanego. Aby znaleźć taki składnik majątku bądź źródło dochodu właściwym wydaje się skorzystanie z przytoczonego już art. 36 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Niestety, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nagminnie odmawia udzielenia informacji w trybie art. 36 u.p.e.a. uzasadniając, że dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego mogą być udostępniane tylko podmiotom wymienionym w art. 50 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej u.s.u.s.). Często też ZUS powołuje się na wypaczoną treść art. 36 twierdząc, że "przepis ten stanowi, że informacja może zostać udzielona wierzycielowi, o ile nie stanowi tajemnicy ustawowo chronionej", co jest już rażącym nadużyciem zważywszy, że w oryginalnym brzmieniu przepisu zwrot "o ile" nie występuje. We wnioskach kierowanych do ZUS zaznaczam, że występuję w imieniu wierzyciela należności publicznoprawnych, jakim jest burmistrz w stosunku do należności z tytułu podatków lokalnych, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty dodatkowej w strefie płatnego parkowania, grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego, czy opłaty za przekształcenie wieczystego użytkowania we własność. W części spraw, tylko tych dotyczących należności podatkowych, mogłabym wystąpić o informację jako organ podatkowy, który jest wymieniony w art. 50 u.s.u.s. tak zresztą sugeruje ZUS, jednak do wymierzenia np. podatku od nieruchomości informacja o dochodach podatnika nie jest przydatna, zresztą ja mam w zakresie czynności wyłącznie egzekucję, zatem obawiam się konsekwencji wynikających z RODO za wykorzystanie danych osobowych niezgodnie z celem ich pozyskania. Nie znam przepisu, który mówiłby o tym, że ZUS obowiązują wyłącznie przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zresztą z lektury orzeczeń dotyczących art. 36 u.p.e.a. wiem, że ZUS sam chętnie się tym artykułem posługuje. Przepisy u.p.e.a. nie przewidują możliwości odmowy udzielenia informacji na wniosek skierowany w trybie art. 36, a wręcz art. 168d daje wierzycielowi narzędzie przymusu w postaci możliwości nałożenia kary pieniężnej za odmowę udzielenia informacji. W dodatku należy jeszcze pamiętać o treści art. 7b Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 82b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi organy administracji publicznej są zobowiązane do współdziałania z zakresie swojej działalności. Osobiście dziwię się, że inne gminy nie nagłaśniają, że mają tego typu problem, ale być może działają one na skróty występując jako organy podatkowe. Zatem proszę o wskazanie, w jaki sposób skutecznie i zgodnie z prawem burmistrz miasta, jako wierzyciel należności nie tylko podatkowych, może pozyskać informacje o pracodawcy, dochodzie i numerze rachunku bankowego swojego dłużnika od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
