Instruktaż: Jak aktualizować należności od zmarłych dłużników?
W praktyce jednostki mają wątpliwości, jak postępować z należnościami od zmarłych dłużników. Do księgowości wpłynęło pismo z referatu podatkowego z poleceniem odpisania na 31 grudnia 2020 r. należności podatkowych figurujących na kontach zmarłych podatników - do wysokości 100%. Jak potraktować to pismo? Jeśli ma być podstawą umorzenia w całości tych należności, to chyba powinny być wydane indywidualne decyzje wójta o umorzeniu osobno dla każdego podatnika. A jeśli nie chodzi o umorzenie, tylko o odpisy aktualizujące należności, to czy można przyjąć, że odpisy te wynoszą 100% tylko z tego powodu, że podatnicy nie żyją? Czy jednak trzeba to oszacować dla każdej należności osobno - w zależności od tego, czy są spadkobiercy, czy ich nie ma i jaka jest ich sytuacja majątkowa?
Problem pierwszy, czyli brak wyraźnego ustalenia, czego dotyczy pismo otrzymane z referatu podatkowego przez referat księgowości, musi rozwiązać . W ramach sprawowania kontroli nad wykonywaniem przez jednostkę prac z zakresu rachunkowości powinien od kierownika referatu podatkowego (ustnie lub na piśmie). Kompetencje w tym zakresie są określone w art. 54 ust. 7 pkt 1 uofp. Wynikają z zakresu obowiązków powierzanych głównemu księgowemu przez kierownika jednostki. Jeśli referat podatkowy podlega bezpośrednio głównemu księgowemu, to powinien on zażądać wyjaśnień od pracownika, który sporządził pismo, w ramach kompetencji do kierowania podległymi mu służbowo pracownikami.
