Zasady przyznawania dodatku specjalnego w samorządach
Pracownikom samorządowym przysługuje dodatek specjalny. Jest to jeden z elementów ich wynagrodzenia. W zależności od podstawy zatrudnienia jest on obligatoryjny albo fakultatywny. Ten pierwszy przysługuje tylko pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru, tj. wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), a także staroście i marszałkowi województwa. Pozostałym pracownikom, czyli zatrudnionym na podstawie umowy o pracę lub powołania, dodatek specjalny może być przyznany w regulaminie wynagradzania. Przesłankami jego nabycia może być okresowe zwiększenie obowiązków służbowych lub powierzenie dodatkowych zadań.
Dodatek specjalny jako składnik obligatoryjny
W przypadku pracowników samorządowych z wyboru dodatek specjalny przysługuje już z samego faktu zajmowania określonej funkcji przez cały okres kadencji. Tak wynika z art. 36 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Obligatoryjność dodatku oznacza, że w razie jego nieprzyznania pracownikowi przysługuje roszczenie o jego wypłatę w najniższej wysokości. Spór ten rozstrzygany jest przez sąd pracy.
