Właściwość miejscowa gminy w sprawie pomocy społecznej
Rozstrzygnięcie kwestii właściwości miejscowej organu zobowiązanego do udzielenia świadczenia w zakresie pomocy społecznej polega na prawidłowym ustaleniu zarówno miejsca zamieszkania, jak i miejsca zameldowania w odpowiednim kontekście sytuacyjnym. Tu szczególnie ważna jest instytucja zamiaru stałego pobytu.
Wątpliwości interpretacyjne budzi regulacja zawarta w przepisie art. 101 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (dalej: u.p.s.). Stan niepewności powoduje specyfika zestawienia zastosowanych przez ustawodawcę pojęć odnoszących się do miejsca. I tak w art. 101 ust. 1 u.p.s. ustawodawca posłużył się pojęciem miejsca zamieszkania w rozumieniu prawa cywilnego. Dalej w art. 101 ust. 2 u.p.s. - w kontekście osoby bezdomnej zdefiniowanej odpowiednio w art. 6 pkt 8 u.p.s. - zastosował pojęcie miejsca zameldowania w znaczeniu administracyjnoprawnym, tj. w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności i dowodach.
Z ORZECZNICTWA Art. 25 Kodeksu cywilnego (…) przez miejsce zamieszkania osoby fizycznej nakazuje rozumieć miejscowość, w której osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. W orzecznictwie powszechnie przyjmuje się, że na prawną konstrukcję miejsca zamieszkania składają się dwa elementy: zewnętrzny (fakt przebywania) i wewnętrzny (zamiar stałego pobytu). O stałości pobytu na określonym terytorium decyduje przede wszystkim takie przebywanie, które ma na celu założenie tam ośrodka swoich osobistych i majątkowych interesów, chodzi zatem o aktualne centrum życiowe działalności człowieka. |
