Poradnik Rachunkowości Budżetowej 5/2021 z 05.05.2021
Data publikacji: 13.04.2021
Różne opłaty związane z przyjęciem do użytkowania środka trwałego – jak je ująć i rozliczyć?
PROBLEM
Jednostka budżetowa zakończyła budowę budynku w grudniu 2020 r. Budynek nie został oddany do użytku. Nadal jest w trakcie odbiorów technicznych. W związku z tym w 2021 r. jednostka musi jeszcze wydatkować środki m.in. na opłaty za decyzje, za przeprowadzone czynności kontrolne, dozory techniczne. Czy opłaty te można pokryć ze środków na wydatki bieżące (paragraf 443 „Różne opłaty i składki”) i ująć w wartości początkowej środka trwałego? Czy jednak trzeba zmienić plan finansowy i zabezpieczyć środki w paragrafie 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”, mimo że wydatki nie przewyższają 10 000 zł?
