Dyskusja publiczna w planowaniu przestrzennym
Dyskusja publiczna stanowi jeden z etapów procesu planowania przestrzennego w samorządzie terytorialnym. Znajduje ona zastosowanie w ramach prac nad projektami najważniejszych dokumentów planistycznych gminy - miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Dyskusja z założenia stanowić ma forum wymiany poglądów między podmiotami uczestniczącymi w tych pracach. Stanowi ona także formę udziału czynnika społecznego. Dyskusję można zatem określić jako rodzaj debaty publicznej, której przedmiotem są rozwiązania przyjęte w danym projekcie.
Obowiązek zorganizowania dyskusji
Ustawodawca wprowadził obowiązek zorganizowania dyskusji w ramach prac nad projektami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 11 pkt 7 oraz art. 17 pkt 9 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) po wyłożeniu do publicznego wglądu projektu, zarówno studium, jak i planu, wójt (odpowiednio burmistrz, prezydent miasta) organizuje co najmniej jedną dyskusję publiczną nad przyjętymi w danym projekcie rozwiązaniami. Obowiązek zorganizowania dyskusji spoczywa na organie wykonawczym gminy, który jest także podmiotem opracowującym projekty studium i planu.
