Bezczynność i przewlekłość postępowania w okresie pandemii COVID-19
Wytłumaczeniem dla bezczynności albo przewlekłości organu nie może być pandemia COVID-19 - jeżeli postępowanie było prowadzone niewłaściwie przed pandemią.
Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Regułę tę wprowadza art. 12 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).
Działania bez zbędnej zwłoki
Organy administracji publicznej muszą załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki (art. 35 § 1 k.p.a.). Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania (art. 35 § 3 k.p.a.).
WAŻNE Po nowelizacji przepis stanowi, że do omawianych terminów (określonych w art. 35 § 1-4) nie wlicza się: |
