Jak zaksięgować zakup nowej baterii do GPS
Zużyła się bateria w GPS, w związku z tym jednostka jest zobowiązana do zakupu nowej baterii. Koszt nowej baterii to 400 zł. Bateria ta będzie służyła ok. 4-5 lat. Jak ująć ten wydatek w ewidencji księgowej oraz klasyfikacji budżetowej, czy należy zastosować konto 013 „Pozostałe środki trwałe”?
Sposób ewidencji wydatków poniesionych na już istniejące środki trwałe wymaga ustalenia charakteru nakładów, jakie jednostka ponosi na użytkowane składniki aktywów. Nakłady ponanoszone na środki trwałe mogą mieć charakter wydatków majątkowych lub wydatków bieżących.
Zgodnie z zapisami art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zakupiony przez jednostkę akumulator (bateria) co do zasady nie może samodzielnie pełnić swojej roli bez dołączenia jej do odpowiedniego urządzenia, w tym przypadku GPS.
