Kiedy gmina może wprowadzić uchwałę ograniczenia emisji hałasu
Uchwały o ograniczeniu emisji hałasu nie można uchwalić tylko na podstawie skarg mieszkańców. Niezbędne są badania określające poziom hałasu. Przy czym wprowadzenia ograniczeń nie uzasadnia incydentalne naruszenie norm emisji hałasu.
Rada gminy może (w drodze uchwały) ustanawiać ograniczenia co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko.
WAŻNE
Ograniczenia nie dotyczą instalacji lub urządzeń znajdujących się w miejscach kultu religijnego.
Zasady te wprowadza art. 157 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (dalej: p.o.ś.). Wprowadzanie na tej podstawie aktów prawa miejscowego powoduje wiele problemów, które rozstrzygają sądy administracyjne.
Brak dowolności w ocenie emitowania hałasu
Sądy administracyjne jednoznaczne twierdzą, że art. 157 § 1 p.o.ś. nie upoważnia organu stanowiącego gminy do dowolnej i samowolnej oceny, że danego typu instalacja bądź urządzenie emituje hałas, który negatywnie oddziałuje na środowisko. Dopiero ustalenia, że emitowany hałas z tego typu instalacji lub urządzeń przekracza dopuszczalne granice poziomów hałasu w środowisku, mogą stanowić podstawę do wydania przez radę gminy aktu przewidzianego art. 157 p.o.ś. Normy określa natomiast rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Takie wnioski wynikają np. z wyroku NSA z 2 lutego 2016 r. (sygn. akt II OSK 1355/14) oraz z wyroku NSA z 21 czerwca 2017 r. (sygn. akt II OSK 1815/16).
