CUW – od momentu powołania po zakres wspólnej obsługi
Centra usług wspólnych w naszym obrocie prawnym istnieją już od wielu lat, jednakże cały czas pojawia się mnóstwo pytań i wątpliwości związanych z ich powoływaniem, prowadzeniem oraz zasadami rozliczania podmiotów obsługiwanych. W „Rachunkowości Budżetowej” rozpoczynamy cykl dotyczący CUW. Będziemy omawiać m.in. obieg dokumentów w CUW, odpowiedzialność za dokonywanie przeniesień w planie finansowym jednostek obsługiwanych, zasady przeprowadzenia inwentaryzacji oraz sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych. Nasz cykl rozpoczynamy od tematu dotyczącego powoływania CUW.
Od 1 stycznia 2016 r. jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć samorządowe centra usług wspólnych, które zgodnie z art. 6a ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: ustawa o samorządzie powiatowym) mają zapewnić wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną:
- jednostkom organizacyjnym powiatu zaliczanym do sektora finansów publicznych,
- powiatowym instytucjom kultury,
- innym zaliczanym do sektora finansów publicznych powiatowym osobom prawnym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.
Jednostki, które prowadzą wspólną obsługę, nazwane są jednostkami obsługującymi (CUW), zaś jednostki, dla których tworzona jest wspólna obsługa, nazwane zostały jednostkami obsługiwanymi.
