Gminny statut nie może rozszerzać kompetencji przewodniczącego rady
Zadania przewodniczącego rady gminy wynikają wprost z ustawy. Statut może precyzować zadania przewodniczącego, nie może zaś nakładać na niego innych obowiązków. Nie może też przyznawać mu innych kompetencji niż te, które wynikają z ustawy. Kompetencje przewodniczącego rady mogą być uszczegółowione na mocy postanowień statutu - ale nigdy nie mogą wykraczać poza delegację ustawową.
Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego - zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem. O tym, jakie zadania realizuje i jakie kompetencje ma przewodniczący gminnej rady, rozstrzygają przepisy art. 19 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.).
