Dobry Start przechodzi z gminy do ZUS
Rząd postanowił zrezygnować z pomocy gmin i powiatów przy realizacji programu „Dobry start” i wypłaty związanych z nim świadczeń. Powodem zmiany są koszty związane z obsługą programu (ZUS zrobi to taniej) oraz chęć upowszechnienia elektronicznej formy kontaktu obywateli z urzędami (likwidacja możliwości składania wniosków w formie papierowej). W ocenie samorządów nowe koszty realizacji zadania przez ZUS są mocno niedoszacowane. Eksperci podkreślają natomiast, że rezygnacja z papierowych wniosków może utrudnić dostęp do świadczenia prawie milionowi beneficjentów.
Od 3 czerwca 2021 r. obowiązują przepisy nowelizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (dalej: nowelizacja) zezwalające Radzie Ministrów na przeniesienie z gminy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych obsługi świadczenia wypłacanego w ramach programu „Dobry start”. Na stosowne rozporządzenie Rada Ministrów nie kazała czekać zbyt długo. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (dalej: rozporządzenie) wydane zostało już 15 czerwca br. Jego przepisy obowiązują zaś od 1 lipca 2021 r.
