Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z porządkiem publicznym oraz drogami publicznymi
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Jednostki samorządu terytorialnego często przekazują środki finansowe dla różnych podmiotów wykonujących zadania związane z szeroko pojętym porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli, ochroną przeciwpożarową bądź na zadania związane z drogami. W praktyce w tym zakresie prym wiodą jednostki samorządowe o statusie gmin. Regionalne izby obrachunkowe podczas przeprowadzanych kontroli wielokrotnie stwierdzały nieprawidłowości w zakresie klasyfikacji budżetowej wydatków w budżetach gmin, a związanych z:
- Porządkiem publicznym i ochroną przeciwpożarową:
- środki przekazywane ochotniczym strażom pożarnym,
- środki przekazywanym Policji.
W ramach tych zadań nieprawidłowości dotyczyły:
-
-
- wykazywania w § 2830 wydatku w postaci dotacji dla stowarzyszenia (straży pożarnej),
- wykazywania w § 4300 wydatku na badanie lekarskie członków ochotniczej straży pożarnej,
- wykazywania w § 6050 wydatku na zakup pojazdu dla ochotniczej straży pożarnej,
- wykazywania różnych błędnych podziałek klasyfikacyjnych zarówno w zakresie rozdziału, jak i paragrafu wydatkowego przy przekazywaniu środków dla komend powiatowych Policji.
-
- Drogami publicznymi:
- - drogi krajowej,
- - drogi powiatowej.
W ramach tych zadań nieprawidłowości dotyczyły:
- wykazywania w § 6300 wydatku na remont drogi krajowej dla GDDKiA,
- wykazywania w § 2320 wydatku na remont drogi powiatowej.
Wydatki opisane w podziałkach klasyfikacji budżetowej są przyjmowane zasadniczo w uchwałach organów stanowiących gmin, czyli rady gminy/miasta.
KOMENTARZ: W pierwszej kolejności odnieść się należy do aspektu znaczenia klasyfikacji budżetowej. Z formalnego punktu widzenia nieprawidłowości w zakresie klasyfikacji budżetowej, czy to dochodów czy wydatków stanowią niewątpliwie naruszenia prawa. W art. 39 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wskazano zaś, że:
