Ocena kwalifikacji pracowników samorządowych
Obowiązek dokonywania regularnych ocen okresowych pracowników nakłada ustawa o pracownikach samorządowych. Ustawodawca wymaga, aby taka ocena kwalifikacyjna odbywała się w trybie i z wykorzystaniem kryteriów ustalonych obligatoryjnie przez daną jednostkę samorządową. Ważne jest zatem właściwe ustanowienie i realizowanie wewnętrznych zasad przeprowadzania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
Każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym również na kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega obowiązkowi oceny okresowej (art. 27 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.).
Oceniający a struktura organizacyjna
Pracownika ocenia „bezpośredni przełożony” (art. 27 ust. 2 u.p.s.). Nie ma jednak precyzyjnego wskazania, co oznacza to pojęcie w praktyce. Należy przyjąć, że pojęcie to nie odnosi się do pracodawcy, ale do osoby sprawującej bezpośrednie kierownictwo nad danym pracownikiem. Zazwyczaj będzie to więc np. kierownik zespołu lub referatu, naczelnik wydziału itp. To, który z pracowników będzie uznany za bezpośredniego przełożonego osób ocenianych, wynikać będzie z przepisów wewnętrznych danej jednostki - statutu lub regulaminu organizacyjnego. Ważne jest tu zachowanie kolejności zwierzchnictwa w strukturze organizacyjnej, tj. niepomijanie zwierzchnika najbliższego pracownikowi w hierarchii.
W przypadku osób zajmujących kierownicze stanowiska - np. kierowników wydziałów czy referatów - ocenę przeprowadzać będzie również ich bezpośredni przełożony. Może nim być np. zastępca wójta kierujący określonym działem administracji albo nawet sam wójt, jeżeli to on sprawuje bezpośrednie zwierzchnictwo nad kierownikiem danej komórki organizacyjnej.
