SLIM VAT 2 – najważniejsze zmiany dla jednostek samorządu terytorialnego
Z początkiem października 2021 r., z niewielkimi wyjątkami, wejdą w życie zmiany w zakresie podatku od towarów i usług określane jako SLIM VAT 2. Nie powodują one istotnej ingerencji w prawo podatkowe, jednak mają znaczenie dla poprawnego rozliczania podatku od towarów i usług. Pomimo że zmiany nie są w założeniu w szczególny sposób skierowane do jednostek samorządu terytorialnego, to warto się z nimi zapoznać i przygotować się do rozliczania VAT przy zastosowaniu nowych zasad.
Żadna z regulacji wprowadzanych w ramach nowelizacji SLIM VAT 2 nie jest wprost dedykowana jednostkom samorządu terytorialnego. Nie oznacza to jednak, że są one dla nich nieistotne i nie wpłyną na ich rozliczenia podatkowe. Część regulacji ze względu na swój transgraniczny charakter i dość ograniczoną działalność jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie wymaga jedynie pobieżnego zainteresowania, w tym np. spóźnione zaktualizowanie definicji ustawowej terytorium Unii Europejskiej wynikające z tego, że pomimo iż Wielka Brytania nie jest już częścią Wspólnoty, to na podstawie odrębnej umowy na potrzeby transakcji towarowych jako taka traktowana jest Irlandia Północna. Mało interesująca z perspektywy jednostek jest także zmiana dotycząca zasad identyfikacji miejsca opodatkowania towarowych transakcji łańcuchowych. Warto jednak przypomnieć, że w takich przypadkach, gdy w sprzedaży uczestniczą więcej niż dwa podmioty, ale towar jest fizycznie przekazywany pomiędzy pierwszym i ostatnim, tylko jedna dostawa uznawana jest za ruchomą. Owa mobilność dostawy, a dokładniej identyfikacja tego, który z jej etapów jest ruchomy, ma kluczowe znaczenie dla identyfikacji miejsca opodatkowania, gdyż wszystkie dostawy przed nią są opodatkowane w państwie wysyłki, a po niej, w państwie przeznaczenia. W ramach nowelizacji prawodawca doprecyzował to, które dostawy są ruchome, jeżeli występuje eksport lub WDT, a transport organizuje pierwszy lub ostatni uczestnik. Do tej pory nie było takiego wyraźnego wskazania, a obecnie wiemy już, że jeżeli transport organizuje pierwszy dostawca, to ruchoma jest jego sprzedaż (czyli wszystkie kolejne są opodatkowane w państwie przeznaczenia), a jeżeli finalny nabywca, to ruchoma jest dopiero dostawa dokonywana dla niego.
