Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 25 lutego 2021 r., sygn. V CSKP 5/21

Jeżeli projektant miał jakieś wątpliwości, to przed podpisaniem umowy powinien uzyskać dokładne dane od zamawiającego, np. dowiedzieć się, ile osób będzie korzystało z tego budynku po przebudowie i remoncie.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Marta Romańska (przewodniczący)

‎SSN Krzysztof Strzelczyk

SSN Maria Szulc (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa P. G. ‎przeciwko Skarbowi Państwa-Komendzie Wojewódzkiej Policji w W. o zapłatę, ‎po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Cywilnej w dniu 25 lutego 2021 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w (…) z dnia 13 lipca 2018 r., sygn. akt I ACa (…),

1) oddala skargę kasacyjną;

2) zasądza na rzecz Skarbu Państwa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej od powoda kwotę 2700,- ( dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny w (…) zmienił wyrok Sądu Okręgowego w W. w punkcie II oddalającym powództwo w pozostałej części w ten sposób, że zasądził na rzecz powoda kwotę 40 887 zł z odsetkami ustawowymi, oddalił powództwo i apelację powoda w pozostałym zakresie oraz apelację pozwanego w całości.

Ustalił, że powód wygrał przetarg nieograniczony na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem odpowiednich uzgodnień oraz pozwolenia na budowę dla potrzeb remontu i przebudowy Komisariatu Policji w L., w ramach postępowania o udzielenie zamówień publicznych. Dokumentację należało wykonać zgodnie z zakresem określonym przez zamawiającego oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, (t.j. Dz.U. 2004 r., nr 202, poz. 2027 ze zm.).

Przebudowa miała doprowadzić do zmiany budynku szkoły oraz jego otoczenia do potrzeb związanych z nową funkcją i wskazano na szereg robót budowlanych do wykonania. Wykonawca mógł zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych zamówienia a zamawiający był obowiązany do udzielenia wyjaśnień. Wykonawca był zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia w kwocie 10 % ceny podanej w ofercie na cele pokrycia roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Wskazano również, że cena ryczałtowa za wykonanie przedmiotu umowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę nie ulegnie zmianie w trakcie realizacji umowy. Przed wykonaniem projektu budowlanego należało wykonać według zaleceń zamawiającego koncepcję architektoniczno-budowlaną przebudowy. Koncepcja układu funkcjonalnego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym składa się z ośmiu rzutów budynku, na którym bardzo ogólnie zaznaczono rozmieszczenie najważniejszych pomieszczeń, z tym że na żadnym z rysunków nie ujęto programu funkcjonalno-użytkowego. Nie zostały też określone wymagania co do ilości pracowników mających zajmować pomieszczenia a ma to istotne znaczenie dla zaprojektowania takich elementów jak sanitariaty, szatnie, stanowiska pracy oraz system ewakuacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00