Audyt w JST - zmian prawa ułatwi pozyskanie audytora
Samorządy zobowiązane do zatrudnienia audytora wewnętrznego borykają się z problem pozyskania odpowiednich osób, które spełniałyby wymagania określone w ustawie o finansach publicznych. Problem wbrew pozorom jest poważny. Wiele rekrutacji prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego jest nierozstrzygniętych, a stanowisko audytora wewnętrznego pozostaje nieobsadzone. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być zmiana przepisów. Jedną z propozycji resortu finansów jest przywrócenie egzaminu państwowego na audytora wewnętrznego.
Jednostki samorządu terytorialnego (JST) jako jednostki sektora finansów publicznych mają ustawowy obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego. Audyt może prowadzić zarówno audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce, jak i audytor usługodawca niezatrudniony w danej jednostce.
Wymagalność prowadzenia audytu
Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) audyt wewnętrzny prowadzi się w JST, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej danej jednostki kwota dochodów i przychodów lub kwota wydatków i rozchodów przekroczyła wartość 40 mln zł. (jeśli kwota ta jest niższa niż 100 mln zł, dopuszcza się opcjonalnie prowadzenie audytu przez usługodawcę).
