Wzór wniosku o dodatek energetyczny a przetwarzanie danych osobowych
Określając wzór wniosku o wypłatę dodatku energetycznego, rada gminy musi pamiętać o zasadach przetwarzania danych osobowych. Nie można żądać od wnioskodawcy tych informacji, co do których lokalny prawodawca nie ma podstawy prawnej. Obecnie, wskutek znacznego wzrostu cen energii elektrycznej, problem z pokrywaniem rachunków za energię przez mieszkańców staje się coraz bardziej widoczny. Dlatego pomoc samorządu w tym zakresie jest bardzo ważna.
Dodatek energetyczny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta (w drodze decyzji) na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. Takim odbiorcą, zgodnie z art. 3 pkt 13c ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy. Natomiast wzór wniosku o wypłatę dodatku energetycznego określa (w drodze uchwały) rada gminy.
Z bogatego orzecznictwa wynika, że rady gmin dość często popełniają błędy, które skutkują uchyleniem uchwał w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego.
Numer PESEL
Najczęściej kwestionowanym zapisem wzoru wniosku (stanowiącego załącznik do uchwały rady) jest obowiązek wpisania przez wnioskodawcę numeru PESEL. W tym zakresie Wojewoda Łódzki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 18 sierpnia 2021 r. (nr PNIK-I.4131.623.2021) uznał, że
