Dodatek osłonowy – czas obsługi wniosków i wypłat
Na gminy zostały nałożone nowe obowiązki związane z obsługą wniosków i wypłat świadczeń w ramach tzw. dodatku osłonowego dotowanego z budżetu państwa. Dodatek osłonowy ma częściowo zrekompensować gospodarstwom domowym ponoszone przez nie w 2022 roku zwiększone wydatki na energię, gaz czy też żywność. To kluczowy element rządowej tarczy antyinflacyjnej. Wsparcie obejmie prawie 6,8 mln gospodarstw domowych - to niemal połowa wszystkich gospodarstw w Polsce.
Od 4 stycznia 2022 r. obowiązują przepisy ustawy o dodatku osłonowym, stanowiącej jeden z filarów rządowej tarczy antyinflacyjnej. Intencją ustawodawcy jest ograniczenie negatywnych skutków powodowanych wysokim wzrostem cen energii, gazu i żywności. Na ten cel rząd przeznaczył kwotę 4,7 mld zł.
W terminie do 15 lutego 2022 r. gminy musiały złożyć wnioski o przyznanie dotacji na wypłaty dodatku osłonowego realizowane w pierwszym kwartale 2022 r.
Dotacja na wniosek gminy
Wypłata dodatku osłonowego ‒ jako zadanie z zakresu administracji rządowej ‒ realizowana będzie przez gminy. Na ten cel gminy otrzymają dotacje przekazywane przez wojewodów w granicach kwot określonych w budżecie państwa.
Gminy zobowiązane są wnioskować do wojewody o przyznanie dotacji co kwartał, w terminie do 15. dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał.
