Podstawy finansów służb mundurowych podległych pod Ministerstwo Obrony Narodowej
Przepisy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) określają m.in. zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej, jak i zasady i tryb kontroli procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowywaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Zasady te mają zastosowanie także w odniesieniu do gospodarki finansowej służb mundurowych w Polsce, przez co należy rozumieć finanse, rachunkowość i zasady rozliczeń finansów jednostek wykonujących zadania z zakresu działu administracji rządowej, jakim jest obrona narodowa.
Zgodnie z przepisami ustawy z 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (dalej: ustawa o MON), to Minister Obrony Narodowej kieruje działem administracji rządowej obrona narodowa oraz jest organem, za którego pośrednictwem Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje w czasie pokoju zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, zwanymi dalej „Siłami Zbrojnymi". Dotyczy to także spraw finansowych. Minister Obrony Narodowej wykonuje swoje zadania przy pomocy Ministerstwa Obrony Narodowej, w skład którego wchodzi Sztab Generalny Wojska Polskiego.
ZAPAMIĘTAJ!
Do zakresu działania Ministra Obrony Narodowej należy kierowanie gospodarką finansową resortu obrony narodowej.
Gospodarka finansowa służb mundurowych w Polsce podporządkowana jest specyfice organizacji i zadaniom w zakresie obrony narodowej. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o MON, w stosunku do osób pełniących czynną służbę wojskową, w tym Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, decyzje Ministra Obrony Narodowej mają moc rozkazu wojskowego. Decyzje Ministra Obrony Narodowej jako rozkaz wojskowy dotyczą także spraw finansowych wojska.
Status prawny służb mundurowych
Podstawy prawne funkcjonowania Urzędu Ministerstwa Obrony Narodowej znaleźć w następujących aktach prawnych:
- ustawa z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej,
