Czy wójt gminy może przekazać kompetencje do przesuwania wydatków pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej
NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Wójt gminy został upoważniony na podstawie art. 111 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (dalej: specustawa ukraińska) do dokonywania m.in. zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym do dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej. W oparciu o przedmiotowe upoważnienie wójt gminy zamierza wydać zarządzenie, na mocy którego dokona przesunięcia w planie wydatków budżetu pomiędzy działem 921, rozdziałem 92195 a działem 600, rozdziałem 60016. Chodzi o przesunięcie wydatków z kultury na naprawy dróg gminnych samorządowych po sezonie zimowym. W ocenie wójta, może to być także uznawane za przejaw pomocy dla obywateli Ukrainy.
W projekcie zarządzenia przywołano różne regulacje prawne, w tym wynikające z art. 111 specustawy ukraińskiej, a dodatkowo regulacje prawne zawarte w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), np. art. 30 ust. 2 pkt 4, art. 60 ust. 2 pkt 3 i 4. Ponadto podano regulacje prawne ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), w tym art. 212 ust. 1 pkt 2.
Taki projekt zarządzenia w sprawie zmiany uchwały budżetowej jest obarczony poważnymi wadami prawnymi. Wójt gminy jako organ wykonawczy gminy nie jest władny dokonywać wszelkich zmian w uchwale budżetowej w oparciu o specjalne prerogatywy ze specustawy ukraińskiej. Zmiany byłyby legalne, tylko o tyle, o ile miałyby na celu służyć realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Trudno jednak przyjąć, aby przesunięcie wydatków pomiędzy działami/rozdziałami klasyfikacji budżetowej oznaczonymi jako 921/92915 a 600/60016 spełniało ten warunek.
