Wyłączenie osoby z wykonywania czynności w postępowaniu zamówieniowym po stronie zamawiającego
Prawo zamówień publicznych to zbiór szczegółowych przepisów dotyczących zakupów dokonywanych przez określone podmioty. Jednak przepisy i wpisane w nie szczegółowe regulacje - to nie wszystko. Ważne są również zasady i cele tego aktu prawnego. Ma on bowiem w swym założeniu zapewniać uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Z tego względu nie każdy może działać po stronie zamawiającego. Nie każdy może wykonywać w jego imieniu czynności związane z wydatkowaniem środków finansowych. Zdarzyć się może bowiem tak, że dana osoba nie będzie dawała rękojmi bezstronności i rzetelności. A co za tym idzie - jej udział nie da gwarancji zabezpieczenia ustalonych zasad.
Ustawodawca zdecydował, że aby zapewnić obiektywizm i bezstronność osób wykonujących czynności w postępowaniu działających po stronie zamawiającego ważne jest, aby nie dochodziło w ich relacjach z wykonawcami do konfliktu interesów.
Konflikt interesów
Sama ustawa Pzp nie zwiera definicji konfliktu interesów. Wskazuje jednak, kiedy i w jakich okolicznościach może on wystąpić. W ekonomii pojęcie konflikt interesów oznacza wzajemne przenikanie się interesów prywatnych i służbowych. Najczęściej pojawia się, gdy jedna ze stron zaspokaja swoje potrzeby kosztem drugiej strony. Takie rozumienie konfliktu interesów również w dziedzinie zamówień publicznych ma swoje uzasadnienie. Ważne bowiem pozostaje, że eliminowanie konfliktu interesów ma na celu zapewnienie uczciwej realizacji zamówień.
